تفاهمنامه همکاری شهرداری نیشابور با دانشگاه فردوسی مشهد
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۲۷۰۳
علی نجفی روز دوشنبه در مراسم امضای این تفاهمنامه افزود: نیشابور اولین شهری است که بودجه مورد نیاز برای آسفالت معابر شهری را براساس مطالعات کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد تدوین کرده است.
وی ادامه داد: بودجه آسفالت معابر شهری ۲۰۰ میلیارد ریال پیشبینی شده بود که با اصلاح بودجه به ۱۶۰ میلیارد ریال کاهش یافت و مبلغ این تفاهمنامه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است و در این قالب نیازسنجی کیفیت آسفالت انجام میگردد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهردار نیشابور گفت: طی یکسال گذشته برای جذب ایدههای نوین و استفاده از فناوریهای روز در حوزه بازآفرینی شهری، بازیافت زبالهها و حفظ محیط زیست تفاهمنامه همکاری دیگری با دانشکده جامع علمی کاربردی و مرکز رشد نیشابور منعقد شده است.
وی افزود: در شهرداری نیشابور بالغ بر ۲۰ طرح عمرانی با هزینه حدود ۱۳۰ میلیارد ریال آماده بهرهبرداری است که تعدادی از این طرحها امروز به بهره برداری رسید.
نجفی ادامه داد: در این راستا طرحهای باند دوچرخهسواری ضلع شرقی محور باغرود، آبنمای بوستان شهید باهنر و بازگشایی امتداد بولوار بعثت با هزینه بالغ بر ۷۲ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع انسانی برای تسهیل و تسریع در خدمت رسانی به شهروندان بخش عمده حوزه خدمات شهری شهرداری نیشابور برونسپاری شده و در این چارچوب برای سالم سازی فرآیندهای اداری و کاهش حجم مراجعات در حوزه شهرسازی نیز طرح برون سپاری در حال اجراست که در گام اول امور مربوط به استعلامهای مورد نیاز برای صدور پروانه ساخت و ساز و پس از آن صدور پروانه و مجوزهای پایان کار برون سپاری میگردد.
شهردار نیشابور افزود: برای اصلاح نقشه پایه مناطق شهری نیازمند نقشهبرداری مجدد هستیم که برای نقشهبرداری به صورت زمینی ۲۰ میلیارد ریال و با پهپاد هشت میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی ادامه داد: مدتی قبل با تصویب شورای شهر نرمافزاری به مبلغ حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای بهرهبرداری از نقشههای شهری نیشابور خریداری شد اما به دلیل اینکه نقشههای احصا شده طی سالهای ۹۱ و ۹۲ دارای اشکالات فراوان در تطبیق با وضعیت فعلی و طرح تفصیلی است امکان استفاده از این نرمافزار را نداریم.
نجفی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیته انطباق فرمانداری در حال حاضر برای ساختمانهای بیشتر از سه طبقه مجوز ساخت صادر نمیشود گفت: با توجه به اینکه محدوده شهری احصا شده و به ساخت و سازهای خارج از این طرح خدمات ارائه نمیشود، امکان توسعه شهری به صورت افقی و عمودی امکانپذیر نیست که این امر موجب افزایش بیرویه قیمت و اجاره املاک شده و برای حل این مشکل که موجب نارضایتی شهروندان شده باید با همکاری فرمانداری و راه و شهرسازی تدبیری اندیشیده شود.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: نیشابور شهرداری نیشابور دانشگاه فردوسی مشهد نیشابور شهرداری نیشابور دانشگاه فردوسی مشهد شهرداری نیشابور میلیارد ریال بهره برداری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از تریبون نماز جمعه /مشاوران شما بیت هایی بهتر از شاهنامه را می توانستند پیدا کنند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی. این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود. نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
2727
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902919